quinta-feira, 19 de julho de 2007

la verdá

La verdá moral ye una cosa bien aburrío, cuido más importante la verdá "vivo", la que da emoción y autenticidá a les coses que s'amparen nella. Nun me refiero a los fechos de la realidá social o hestórica, falo de la verdá na escritura, na pintura, na fotografía, na música.

Si tuviere una forma representable la verdá diba ser como un tueru que peruquiera se taye siempre ufierta la mesma encarnación y la mesma sustancia. ¿Cuálu tochu del árbol tarazáu sería más verdaderu? Toos en xunto y caún na so singularidá.

Pongo por casu: un escribe de la vacaloria que vio entrar una tarde de veranu de va más de trenta años pela ventana d'un cuartu en Sama y si llogra remanecer con un garrapiellu de palabres el so zumbar sordu y pesáu, la respiguera de pensar en tocala, el so brillu fugaz d'oro puerco...nun importa que la vacaloria entrara d'averes aquella tarde nel cuartu de Ramón y Cajal 9, nel barriu La Llera y que seya cierto que güei alcordóse ún d'ello. La vacaloria esistió y ye real desque cobra vida, inda seya una vida imaxinada.

Pasa lo mesmo coles xeres creatives ensin finalidá estética nin destinaes a compartir con otros, por exemplu cuando fabula sola, por puru gustu o por pura necesidá, la memoria. Alcuando ciertos recuerdos totalmente inesactos o derechamente figuraos son más vivos que los sucedíos na realidá. Ye digno de referver el qu'esto namás se produza tocante a fechos del pasáu; en tratándose del presente, la imaxinación y la figuración queden dafechu amenorgaes, convertíes en meru sucedaniu de lo real. El presente precisa vivise pa sentilo en tola so intensidá. Ye la diferencia ente completar el placer nun alcuentru sexual cola persona deseada o masturbase imaxinándolo. Polo mesmo, el presente en rares ocasiones tien utilidá creativo; ye la realidá cruda, enforma insípido o con con abondo mal tastu, que precisa polo menos una fervollada, una mínima cocción o preparación na memoria, tiempu pa poder ser gustosa.

Nun hai cosa más falso y traicionero que la verdá. Cosa qu'importe menos verdaderamente. Y sicasí nun hai cosa más aporfiante, más tenaz nel so empeñu por escamplar con toles consecuencies. Aseméyase muncho a la vida neso: una presencia pequeña, ensin importancia, mudable, escapadiza, que, sicasí, gárrase con toles sos enerxíes, como una llámpara de pedreru, a la realidá pa siguir esistiendo. Como la esperanza.